vrijdag 5 februari 2010

Alexander Pechtold in Middelburg: "Een volle bak"

Tijdens het bezoek van Alexander Pechtold aan de Zeeuwse D66-leden in Café Brooklyn (Middelburg) werd op woensdag 20 januari 2010 de campagne officieel gestart. De PZC kopte “Volle bak bij aftrap campagne D66, met dank aan Pechtold”. Alex Dijkwel vertelde in het artikel onder meer dat het ledenaantal van de afdeling Walcheren in een jaar tijd meer dan verdubbeld was.
Na een vlot inleidend welkom door Rob van Eijkelenburg presenteerde Alexander zijn vijf bekende speerpunten. Na een uitvoerige presentatie was er gelegenheid om vragen te stellen. Hier werd gretig gebruik van gemaakt en er werden dan ook veel vragen gesteld over actuele onderwerpen zoals de huizenmarkt, kredietcrisis, sociale uitkeringen en de leeftijdsverhoging van de AOW.
De bijeenkomst was zeer zeker een succes te noemen. Een bomvolle zaal, prettige informele sfeer en een toplocatie zorgden voor een waar feestgevoel, al vóór de verkiezingen. Dat belooft heel wat voor 3 maart!

Jongeren interviewen Alexander

WatIsNouJePunt had geen afspraak gemaakt voor een interview maar stapten gewoon op hem af. Verslaggevers Maartje Geels en Cecile Hubregsen legden Pechtold een aantal stellingen voor over onder meer het coffeeshopbeleid.

Stelling 1: Jongeren zijn niet in politiek geïnteresseerdAP: “Ik ben dat niet met je eens, want als je kijkt naar onze jongeren, de jonge Democraten, dan is dat op dit moment een van de grootste partijen, het zijn er bijna 4.000, en ik denk dat jongeren wel degelijk mee willen doen, alleen politici moeten op een moderne manier dat doen. We zetten bij de Europese verkiezingen maar ook nu bij de Gemeenteraad erg in op internet: You Tube filmpjes, twitteren, weblogs, videoblogs, alles gebruiken we….”
Stelling 2: Zeeland is saai en vergrijstAP: “Ik zal niet zeggen dat ik DE oplossing voor vergrijzing en krimp heb, maar ik heb aangegeven dat ik vind dat er veel meer reisbeleid ook op de regio’s zoals Oost-Groningen, delen van Limburg en delen van Zeeland, gevoerd moet worden om van de krimp een kans te maken. We hebben dat jarenlang gedaan bij achterstandswijken, en nu zou er vanuit een positieve houding, dat er ook kansen liggen, door juist met lagere prijzen, met een beter aanbod, een alternatief te zijn. Volgens kan Zeeland zichzelf prima verkopen, maar ik zou zeggen; klaag er zo min mogelijk over, ga uit van een kans.”
Stelling 3: Het coffeeshopbeleid moet op de schopAP: “Wij vinden het drugsbeleid ook voor deze provincie belangrijk, wij vinden dat het uit het donkere hoekje moet worden gehaald waar het nu in zit, maar dat we er gewoon realistische politiek op moeten bedrijven en niet juist een provincie als deze in de problemen moeten brengen door dat halfhalf beleid, en een harde aanpak zorgt alleen maar voor een verplaatsing van het probleem. Dus Den Haag moet juist helpen om dit op te lossen.”
Geschreven door Wilfred de Kok en Josephine Elliott. Gebruikte bronnen: WatIsJePunt, PZC en verslag Jan Karman (LinkedIn).