woensdag 5 mei 2010

Initiatiefvoorstel de 'Grote Spuikom'

door Bo van Scheyen, commissielid D66 Vlissingen.

Onderwerp

Een nieuw idee voor de Grote Spuikom. In het coalitieakkoord staat: ‘We onderzoeken of de realisatie van een stadspark in de Grote Spuikom wenselijk en financieel haalbaar is.’

Voorstel

Er is nu een nieuwe raad met nieuwe mensen en nieuwe ideeën. D66 legt een nieuw voorstel/idee op tafel. Het verzoek van D66 is, om er tijdens een van de eerstvolgende commissievergaderingen Ruimtelijke Ordening over te brainstormen. En, om daar ook eventueel belangstellenden, d.w.z. eventueel particuliere investeerders, en anderen voor uit te nodigen.

Idee

Het realiseren van een openluchttheater met daarbij een modern vormgegeven gesloten theater in een enorme groene uitstraling. (Zie onderstaand idee/concept).

Doel

Het peilen van de raad, de wethouder en andere betrokkenen of er voldoende animo  gevonden kan worden om iets unieks voor Vlissingen/Zeeland te creëren.

Verzoek

Totdat duidelijk is wat de gemeenteraad daadwerkelijk zou willen realiseren, wordt er geen duur extern expertisebureau ingezet om de haalbaarheid van een stadspark op die plek te onderzoeken.

Het idee / concept

Beste raadsleden en commissieleden,
Er wordt wel eens gezegd dat je het ijzer moet smeden als het heet is, welnu ik doe een poging.
D66 heeft ongeveer 10 jaar geleden al eens getracht een idee te lanceren wat te doen met de Spuikom. Ik vermoed zelfs voor die tijd revolutionaire tekeningen. Ik heb ze, geloof ik, wel eens in de krant gezien, en u waarschijnlijk ook. Het is toen niet tot een besluit gekomen.
Nu, tien jaar later, weten we dat er veel ideeën zijn voor de Spuikom en dat er in het verleden afspraken zijn gemaakt met projectontwikkelaars.
Gisteren tijdens de besprekingen over het coalitieakkoord viel mij op dat een van de concrete zaken waar het akkoord over spreekt is dat de gemeente onderzoek wil gaan doen of een stadspark in de Spuikom wenselijk is en of dat financieel haalbaar is.Mijn pleidooi is om niet eerst geld te gaan uitgeven voor een onderzoek waarvan niemand kan inschatten of weet of dit wel wenselijk is en of het financieel haalbaar is. Eerst moeten we weten wat we willen.
Dit is mijn beredenering:
In Vlissingen hebben we al genoeg stadsparken op dit moment. Het Scheldekwartier functioneert nu als stadspark met veel activiteiten en we hebben een prachtig Nollepark onderaan de voet van de duinen. Je kunt er heerlijk wandelen. Dit laatste moet meer aandacht krijgen zodat mensen van heinde en verre weten daar het daar heerlijk toeven is. Je zou kunnen denken aan meer passende activiteiten. Bijvoorbeeld een gedichtennachtwandeling in het bos, kinderspelen, etc.….
Ziet de coalitie de Spuikom echt al een stadspark worden? Ik persoonlijk denk: het is niet geschikt als stadspark. Ten eerste is het te klein om er lekker in te wandelen en ook bekruipt mij de angst dat het dan een soort honden uitlaatplek wordt. Dat moeten we niet willen!
In de afgelopen tien jaar heeft de Spuikom ondertussen wél haar functionaliteit bewezen. Denk maar aan het filmfestival, het straatfestival (Onderstroom) en het Nazomerfestival. De gemeente Vlissingen moet daar op voortborduren. In relatie met de bioscoop kan het hét cultureel centrum van de stad worden. Mijn idee is om samen met een particuliere investeerder een openlucht- en een gesloten theater te realiseren, met een enorme groene uitstraling, waar wandelaars dag en nacht van een stukje groen kunnen genieten. Een beetje een mix van het Minnewater in Brugge, het openluchttheater in Bloemendaal en het openluchttheater de Rivierenhof in Deurne (zie foto’s).
Een multifunctioneel cultureel centrum half verzonken in de grond (een beetje in de stijl van een amfitheater maar met de mogelijkheid om het gebouw af te sluiten, denk aan de uitstraling van het Opera House in Sydney). Een plek waar concerten, feesten en toneelvoorstellingen gegeven kunnen worden, zowel in de zomer als in de winter. Een mooi vormgegeven theater dat tijdens het filmfestival gebruikt kan worden en het festival nog meer allure kan geven. Een festival dat we als gemeente toch moeten koesteren om zo onze internationale bekendheid nog meer te laten groeien. We kunnen alle gasten dan met alle egards ontvangen. Geen gedoe met opbouwen van een foeilelijke tent. Ook een plek waar de Piek haar onderkomen vindt en waar het samen met vele andere activiteiten een boost aan de stad kan geven. Het wordt het culturele groene hart van de stad aan de rand van Schelde en strand. En de naam: Het Delta-Bamtheater? (wellicht willen ze samenwerken).
Openluchttheater de Rivierenhof, DeurneOpenluchttheaterOpenluchttheater de Rivierenhof, Deurne
Openluchttheater Caprera, BloemendaalOpenluchttheater Caprera, Bloemendaal
Openluchttheater Caprera, Bloemendaal - 2Openluchttheater Caprera, Bloemendaal

Een ander idee is om een internationale wedstrijd uit te schrijven om net afgestudeerde architecten uit te dagen dit voor de stad Vlissingen te tekenen.
Namens D66 Walcheren voor gemeente Vlissingen,

Bo van Scheyen