maandag 7 februari 2011

D66 Middelburg:” Laten we de raadsvergoeding bevriezen”

De gemeenteraad neemt in april aanstaande verreikende besluiten over bezuinigingen. Veel instellingen in de gemeente zullen daar de (negatieve) gevolgen van ondervinden. Daarentegen zouden de gemeenteraadsleden conform een richtlijn van het ministerie van Binnenlandse Zaken 2% meer gaan ontvangen.

D66 Middelburg meent dat de gemeenteraad een voorbeeldfunctie kan vervullen nu het overal bezuinigen wordt. Niet alleen allerlei instanties en organisaties gaan last  krijgen van bezuinigingen, ook inwoners van de stad ( hogere lasten) en gemeenteambtenaren ( 0% salarisverbetering) en toeristen gaan effecten van bezuinigingen ervaren. Iedereen dus, behalve raadsleden die er 2% bij kunnen krijgen.  Niet echt een voorbeeld van goed openbaar bestuur in deze tijd.

Het voorstel van D66 om de vergoeding voor raadsleden te bevriezen kreeg inmiddels instemming van het CDA in Middelburg en mogelijk volgen meer fracties het initiatief.

De lokale partij Middelburg ( LPM) , die ook in het College van B&W vertegenwoordigd is, wil het initiatief voorstel om zeep helpen door een bevriezing van de raadsvergoeding over te laten aan individuele raadsleden. Daarmee wordt het onmogelijk om € 10.000 aan bezuiniging in te boeken of om € 10.000 aan bezuinigingen teniet te doen op de voorstellen van B&W.  D66 hoopt dat de PvdA en VVD,      net als CDA partijen met een wethouder, het initiatief zullen ondersteunen in april aanstaande.