vrijdag 23 maart 2012

Een nieuw begin

Vlissingen* heeft wethouder Polderman naar huis gestuurd. Immers, de gemeenteraad is Vlissingen* in het klein; ieder raadslid vertegenwoordigt een aantal Vlissingse* stemmers.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

D66 heeft ingestemd met de motie van wantrouwen van de coalitie tegen wethouder Polderman. Wij hadden geen vertrouwen meer in het functioneren van de wethouder. Om grote projecten, zoals het Scheldekwartier, in deze moeilijke tijden in goede banen te leiden, is daadkracht en samenwerking nodig. D66 heeft de wethouder regelmatig aangesproken op het ontbreken van voortgang in het Scheldekwartier, met name de jachthaven. Ook de gang van zaken rond de verhuizing van Omroep Zeeland naar de Timmerfabriek riep veel vragen bij ons op.

Daarnaast is de schuldpositie en het ontbreken van een concreet aflossings- of beheersplan een bron van grote zorg voor D66. Het grondbedrijf speelt hierin de grootste factor. Ook hier geldt weer dat er veel kennis, daadkracht en samenwerking nodig is.

Wat D66 betreft vervangen we wethouder Polderman niet en worden zijn portefeuilles (o.a. havens, boulevards en ruimtelijke ordening) verdeeld over het bestaande college van burgemeester en 3 wethouders. Er is voldoende kennis aanwezig en het bevordert de daadkracht en besluitvaardigheid. Het Scheldekwartier kan o.i. ook tot ontwikkeling worden gebracht onder leiding van een ervaren projectmanager.

Het voorjaar betekent een nieuw begin, van de natuur, het college, maar ook van het financiële jaar. De belastingaangifte moet de deur uit en de politiek buigt zich weer over de Begroting in mei en de zgn. 3 W-vragen: Wat willen we bereiken?, Wat gaan we daarvoor doen? en Wat mag het kosten?

Als laatste een woord van dank aan iedereen voor het in mij gestelde vertrouwen als fractievoorzitter en ik zal, samen met Niek Peters en de steunfractie, mijn best blijven doen voor Vlissingen en D66!

* Vlissingen, Souburg en Ritthem

elliott.hilverdink@gmail.com