vrijdag 19 oktober 2012

Één gemeente Walcheren?

Veere, Middelburg en Vlissingen ontvangen komende jaren minder Haags geld  en moeten, ieder voor zich, bezuinigen . Dat gebeurt op verschillende manieren maar duidelijk is dat het onderhoud van publieke ruimten, groen en wegen op een lager niveau gaat plaatsvinden en dat voorzieningen ( bibliotheken, sociale voorzieningen, cultuur) langzaam het loodje leggen. Tegelijk moeten  gemeenten op Walcheren méér gaan doen: WMO, Jeugdzorg. Dat gaat wringen en  zeker ook bij inwoners.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

D66 meent dat als we één gemeente zijn op  Walcheren het perspectief ombuigt van alles minder naar tenminste behoud en hopelijk verbetering van het  voorzieningenniveau.  Wanneer we door de tijd heen kijken zien we dat het aantal soevereine landen in Europa vanaf de Middeleeuwen naar nu terug ging van ruim 1000 toen naar nu 50. Al die 50 staten behielden hun  identiteit en bewaakten hun cultuur en zelfstandigheid. Ook in Nederland hebben we niet geleden toen we van de Zeven Verenigde Republieken  overgingen naar één Nederland. Blijkbaar zoeken mensen door de eeuwen heen naar een optimale schaalgrootte om in veranderende omstandigheden  welvaart en welzijn te behouden.  En wees eerlijk: hoeveel inwoners van Arnemuiden hebben er last van dat zij nu bij Middelburg horen, of hoeveel inwoners van Koudekerke nu dat zij bij  Veere horen?

De Walcherse gemeenten werken inmiddels al op ruim 20 gebieden samen, het eind is hopelijk nog niet in zicht. Goede ontwikkeling mét een nadeel: de democratische controle op de macht van uw volksvertegenwoordiging  ( gemeenteraden)wordt steeds lastiger. Dat gaat een keer opbreken. Laten we dus de revolutie maar uitroepen vóór die begint: samengaan van 3 gemeenten als afronding van intensieve samenwerking. En inwoners van die  gemeente Walcheren betalen minder voor tenminste dezelfde dienstverlening en voorzieningen.  Twee burgemeesters en gemeentesecretarissen minder, 6 wethouders en 40 raadsleden minder, het scheelt al ettelijke miljoenen per jaar. En dan toch maar een moderne Walcherse schouwburg/congrescentrum tegenover Cinecity.? U kiest, in maart 2014 weer!

Rob van Eijkelenburg

www.D66walcheren.nl