dinsdag 4 februari 2014

D66 Veere in gesprek met…

Op zaterdag 1 februari is de Veerse steunfractie van D66, met hulp van Statenlid Alex Hijgenaar en enkele Vlissingse collega’s,  weer de straat op gegaan om van inwoners te horen hoe ze over hun dorp denken.  Hoewel het weer tegenwerkte, hebben we deze ochtend toch een aantal hele leuke gesprekken gehad. Dit keer hebben we de dorpen Koudekerke, Biggekerke, Meliskerke, Zoutelande, Westkapelle en het stadje Domburg bezocht.

Wat opvalt in de gesprekken met de inwoners is de grote mate van tevredenheid die er heerst over de eigen dorpskern. De meeste mensen wonen graag er graag en zijn trots op ‘hun’ dorp. Als sterke kanten worden vaak genoemd: een grote sociale betrokkenheid en zorgzaamheid voor elkaar. Ook over het aanbod van voorzieningen is men in het algemeen tevreden, hoewel het natuurlijk altijd beter kan. In Westkapelle wordt daarbij een sterk verenigingsleven genoemd als pluspunt van het wonen in Westkapelle.

In Zoutelande is de leegstand en de verpaupering iets waaraan nog veel valt te verbeteren. En de inwoners vinden het verschil in drukte tussen de wintermaanden en de zomer wel erg groot. Daardoor is een aantal winkels in de winter gesloten. Dat geeft zeker op een regenachtige winterdag een beetje een troosteloze aanblik. Bewoners noemen de aanstaande verhuizing van de supermarkt een positieve ontwikkeling om de aantrekkelijkheid van de winkelstraat te vergroten.

Als aandachtspunten voor de gemeenteraad worden vooral genoemd: winkels behouden, verpaupering aanpakken en zorg over het toenemend drugsgebruik onder jongeren. D66 Veere wil leegstand voorkomen en maakt zich sterk om verpaupering tegen te gaan. We houden vinger aan de pols bij het jeugdbeleid.

Hartelijk dank aan allen die de tijd namen om met ons in gesprek te gaan. Als u ideeën heeft, over hoe het beter kan in Veere, dan nodig ik u van harte uit om contact met mij op te nemen.

Februari 2014

Marion van Stiphout