zondag 2 maart 2014

“Middelburg meent”, initiatief D66 na 19 maart

Eéns in de 4 jaar verkiezingen en dan weten alle politieke partijen u te vinden, maar daarna ook? D66 wil de mogelijkheid scheppen om bij voorstellen aan de gemeenteraad een advies toe te voegen van betrokken en belanghebbende inwoners.

D66 heeft in haar verkiezingsprogramma staan dat met behulp van internet de mening van inwoners actief gevraagd moet worden over plannen en voorstellen die op de agenda van de gemeenteraad komen.

We realiseerden al dat de mening van verschillende adviesorganen ( WMO raad, seniorenraad) aan raadsvoorstellen werden toegevoegd. Met behulp van digitale mogelijkheden moet een platform “Middelburg meent” gerealiseerd kunnen worden. Inwoners kunnen daar hun mening, opmerking en tips kwijt kunnen over onderwerpen waarover de gemeenteraad gaat beslissen. De gemeenteraad ziet op die manier hoe “de stad” denkt over een onderwerp en kan daar dus beter meer rekenen. Draagvlak is belangrijk.

Eerder al nam D66 het initiatief voor een jongerenparlement, maar de klassieke partijen ( met name PvdA) vonden dat wat te ingewikkeld. D66 heeft een jongerenparlement voor Middelburg opnieuw in haar programma staan. Hopelijk gaan moderne raadsleden dit wél steunen komende raadsperiode.

Rob van Eijkelenburg