woensdag 14 februari 2018

Cleene Hooge, Middelburg

Cleene Hooge is Nationaal Landschap, gelegen aan de Walcherse weg en het Laurens Stommespad. Het is een uniek kreekruggen-landschap met zicht op de duinen.

Onder leiding van de PvdA, het CDA en de VVD werd dit landschap aangekocht door de gemeente, voor het geval er onvoldoende bouwlocaties waren in Middelburg.

De grondaankopen door Middelburg hangen de gemeente nu als een molensteen om de nek. Financieel staat de gemeente onder preventief toezicht door Gedeputeerde Staten, mede door haar grote schuld door grondaankopen.

PvdA, CDA en VVD willen nu Cleene Hooge gaan bebouwen. Niet omdat er tekort aan grond is of sprake is van woningnood, maar om de grond te kunnen verkopen. Deze partijen willen fouten van het verleden goed maken door nieuwe fouten: van Cleene Hooge bouwgrond maken en verkopen. Daarmee wordt dit oeroude landschap voor onze toekomstige generaties verpest door woningbouw.

D66 wil een financieel plan zien om deze grond stapsgewijs uit de boekhouding te krijgen, en is tegen bebouwing daar. Dat stónd in ons verkiezingsprogramma, dat stáát in ons verkiezingsprogramma. En de fractie houdt zich aan haar verkiezingsprogramma.

We werken nu aan het mobiliseren van meningen tégen bebouwing.

Milieu en duurzaamheid

Bij alles wat we doen, denken we na over de gevolgen voor het milieu. Over de grondstoffen die we verbruiken en het afval dat we procuceren.